Τηλ. έκτακτης ανάγκης 166
  1. Αρχική
  2. Ο ύπνος ως μη φαρμακευτική παρέμβαση για την αντιμετώπιση του άγχους
Ο ύπνος ως μη φαρμακευτική παρέμβαση για την αντιμετώπιση του άγχους

Ο ύπνος ως μη φαρμακευτική παρέμβαση για την αντιμετώπιση του άγχους

Ο καλός ύπνος εξυπηρετεί χιλιάδες ζωτικές λειτουργίες, με εξίσου σημαντικό το γεγονός ότι κρατάει μακριά το άγχος.

Από τον προσκεκλημένο μπλόγκερ Freddy Parker

Πώς κοιμήθηκες χτες βράδυ; Αν η απάντηση είναι «άσχημα» και ακολουθείται από ένα ξαφνικό αίσθημα άγχους, μην ψάχνετε αλλού για εξήγηση,παρά μόνο σε μια μελέτη που δημοσιεύτηκε αυτό το μήνα στο Nature Human Behaviour.

Η έλλειψη ύπνου είναι γνωστό ότι οδηγεί σε αισθήματα άγχους, ακόμα και στους υγιείς ανθρώπους. Το νέο άρθρο όμως αποκαλύπτει ότι το ποσοστό του “βαθύ” ύπνου  ή αλλιώς ύπνου αργών κυμάτων είναι περισσότερο συναφές με αυτήν την σχέση. Με άλλα λόγια, συμπεραίνουν οι συγγραφείς, αυτό συμβαίνει επειδή οι ταλαντώσεις αργών κυμάτων του εγκεφάλου προσφέρουν ένα «βελτιωτικό ,αγχολυτικό όφελος» στα δίκτυα του εγκεφάλου που σχετίζονται με την ρύθμιση των συναισθημάτων.

Προκειμένου να ερευνήσουν αυτήν την σύνδεση, ο Eti Ben Simon και οι συνάδελφοί του στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια,το Μπέρκλεϋ, έτρεξαν μια σειρά από  πειράματα .Αρχικά, η ομάδα προσέλαβε 18 μαθητές να έρθουν στο εργαστήριο: μια φορά για μια ολόκληρη νύχτα με ύπνο, και άλλη μια φορά για μια νύχτα χωρίς καθόλου ύπνο. Το απόγευμα και το επόμενο πρωί οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο που μετρούσε τα επίπεδα άγχους τους. Και το πρωί παρακολούθησαν επίσης συναισθηματικά φορτισμένα, αποκρουστικά βίντεο, ενώ οι ερευνητές παρακολουθούσαν την εγκεφαλική τους δραστηριότητα χρησιμοποιώντας Λειτουργική Απεικόνιση Μαγνητικού Συντονισμού.

Αντιθέτως με μια νύχτα ύπνου, οι τομογραφίες μετά την ολονυχτία αποκάλυψαν μειωμένη δραστηριότητα στο μέσο προμετωπιαίο φλοιό, που κατά κανόνα είναι υπεύθυνος για την ρύθμιση του συναισθήματος, ενώ τα βαθύτερα κέντρα του μεταιχμιακού συστήματος που σχετίζονται με το συναίσθημα, όπως η αμυγδαλή, εμφανίστηκαν υπερδραστήρια. Αυτό είναι όμοιο με τον εγκέφαλο που πατάει “έντονα το πετάλι του συναισθηματικού επιταχυντή, χωρίς αρκετό φρένο” , προτείνει ο επικεφαλής συγγραφέας Matthew Walker.

Αρκετά εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι οι μισοί από αυτούς τους μαθητές που στερήθηκαν τον ύπνο τους ανέφεραν αποτελέσματα άγχους που κανονικά θα σηματοδοτούσαν μια κλινική αγχώδη διαταραχή. Στην πραγματικότητα, αυτά τα αποτελέσματα ήταν άμεσα σχετιζόμενα με αλλαγές στην εγκεφαλική δραστηριότητα: αυτοί με την πιο απότομη πτώση στην δραστηριότητα του μέσου προμετωπιαίου φλοιού ανέφεραν την μεγαλύτερη κορύφωση στο άγχος τους.

Πώς προστάτευε ο ύπνος ενάντια σε αυτές τις αλλαγές; Κατά την διαδικασία παρακολούθησης βίντεο όπου οι συμμετέχοντες κοιμήθηκαν εκ των προτέρων, εκείνοι που βίωσαν περισσότερο ύπνο αργών κυμάτων είχαν υψηλότερη δραστηριότητα στον μέσο προμετωπιαίο φλοιό και λιγότερη στο μεταιχμιακό σύστημα. Επομένως φαίνεται ότι ο βαθύς ύπνος είχε επαναφέρει την προμετωπιαία ικανότητα του εγκεφάλου να ρυθμίζει τα συναισθήματα και να αποτρέπει την κλιμάκωση του άγχους.

Δεν τελειώνει εκεί. Η ομάδα επίσης διεξήγαγε μια διαδικτυακή μελέτη στην οποία 154 άνθρωποι όλων των ηλικιών κατέγραψαν τα επίπεδα ύπνου και άγχους τους για διάστημα τεσσάρων ημερών. Τα δεδομένα των συμμετεχόντων έδειξαν ότι η ποιότητα του ύπνου προέβλεψε τα επίπεδα άγχους την επόμενη μέρα, με ακόμα και ανεπαίσθητες ενοχλήσεις κατά την διάρκεια του ύπνου να πυροδοτούν αισθήματα άγχους.

Με δεδομένη την υψηλή συχνότητα ανεπαρκούς ύπνου και διαταραχών άγχους σε μεγάλο ποσοστό του Δυτικού κόσμου, η κατανόηση των μηχανισμών που συνδέουν αυτά τα δύο είναι σημαντική. Συνεπώς, οι συγγραφείς υποστηρίζουν στρατηγικές για την βελτίωση της ποιότητας του ύπνου σε αγχώδεις πληθυσμούς και σε πληθυσμούς που στερούνται ύπνο, και προτείνουν ότι ο ύπνος θα μπορούσε να είναι μια μη φαρμακευτική παρέμβαση για το άγχος που δεν έχει ληφθεί σοβαρά υπόψη. Σίγουρα είναι ένας αξιοθαύμαστος στόχος.

Αλλά η γνώση ότι η έλλειψη ύπνου επιδεινώνει το άγχος δύσκολα προκαλεί υπνηλία. Πράγματι, έχοντας διαβάσει το αφυπνιστικό βιβλίο του Walker “Γιατί κοιμόμαστε”, δίνοντας το στην μητέρα μου, είχα ακούσια πυροδοτήσει τις δικές της ανησυχίες σχετικά με τον ύπνο. Δυστυχώς, τώρα δυσκολεύεται περισσότερο.

Επομένως, μπορεί να ισχύει ότι, σε ορισμένες περιπτώσεις, έρευνες όπως αυτή ακούσια επιδεινώνουν τα προβλήματα που οι επιστήμονες ξεκινούν να επιλύουν; Οι ανασκοπήσεις προτείνουν ότι η ανησυχία σχετικά με τον ύπνο μπορεί να βλάψει περισσότερο απ’ό,τι η ίδια η έλλειψη ύπνου- έτσι είναι σημαντικό να αναλογιστούμε το πώς επικοινωνούμε τέτοιου είδους ευρήματα. Σαν μια αρχή, ίσως θα ήταν σοφό να έχουμε κατά νου την μεγαλύτερη εικόνα: κάποιες φορές ο ανεπαρκής ύπνος είναι αναπόφευκτος και δεν σηματοδοτεί απαραίτητα καταστροφή. Αξίζει επίσης να θυμόμαστε ότι υπάρχουν ατομικές διαφορές που ανακόπτουν τις αρνητικές επιδράσεις της στέρησης ύπνου, ενώ άλλοι ακόμα έχουν μια γενετική τάση να χρειάζονται λιγότερο ύπνο.

Ωστόσο, αυτά τα επιχειρήματα δεν θα έπρεπε να αφήνουν τους ανθρώπους ή τις κοινωνίες να την γλιτώσουν. Ό καλός ύπνος εξυπηρετεί μυριάδες ζωτικές λειτουργίες, δεν κρατάει απλώς το άγχος μακριά. Και η μελλοντική έρευνα θα συνεχίσει αναμφίβολα να επισημαίνει την ανάγκη να διδάξουμε στους ανθρώπους τον καλό ύπνο. Ίσως να ήταν επίσης σημαντικό να ανακαλύψουμε πως να το κάνουμε με τον καλύτερο τρόπο.

Πηγή: https://digest.bps.org.uk/2019/11/21/a-lack-of-sleep-causes-anxiety-but-dont-worry-about-it/
Απόδοση: Χριστοδουλάκη Ελένη, Ψυχολόγος-Εκπαιδευόμενη Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια

1 Comment

  •  3 μήνες ago

    Ότι καλύτερο έχω διαβάσει στη ζωή μου

Αφήστε το σχόλιό σας

elEL
img-03-3

join us now

Με κάθε καινούργια εγγραφή δωρεάν η πρώτη συνεδρία!